У 2015/2016 навчальному році одночасно будуть чинними дві програми для учнів 5 класів: «Історія України. Вступ до історії» (К.: Перун, 2005) та «Історія України (Вступ до історії) (К.: Видавничий дім «Освіта», 2013). Відповідно вчителі, які працюватимуть за програмою 2005 р., можуть користуватись підручниками, що вийшли друком у 2010 році. Учителі, які оберуть програму 2013 р., – підручниками, що вийшли друком у 2013 році.
Чинною для учнів 6 класів є програма «Інтегрований курс («Всесвітня історія. Історія України», (К.: Видавничий дім «Освіта». 2013), а для учнів 7 класів – оновлена програма. Учні 8–9 класів навчатимуться за програмою «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи» (К., Перун, 2005).
Вищеназвані програми розміщені на офіційному web-cайті Міністерства освіти і науки України за таким покликанням: http://old.mon.gov.ua/.
Для 10-11 класів використовуються програми зі змінами, внесеними у 2014 році та розміщеними на сайті Міністерства. Академічний рівень та рівень стандарту: програми «Історія України. 10-11 класи» (52 години на рік, 1,5 години на тиждень); для класів історичного профілю: програми «Історія України. 10-11 класи» (140 годин на рік, 4 години на тиждень).
Для вивчення всесвітньої історії чинними є програми «Всесвітня історія. 10 – 11 класи (рівень стандарту/академічний рівень)». Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година на тиждень). Для класів історичного профілю чинною є програма зі всесвітньої історії, що розрахована на 3 тижневі години (105 годин на рік) (К.: Поліграфкнига, 2010).
Програми розміщені на офіційному web-cайті Міністерства освіти і науки України .
У новій редакції програми з історії України для 7 класу змінено назви розділів. Так розділ І. «Виникнення та становлення Київської Русі» змінено на «Виникнення та становлення Русі-України». Відповідно по тексту термін «Київська Русь» замінено на «Русь-Україна». Також зазнали змін назви і текст ІІ і ІІІ розділів.
У програмі зі всесвітньої історії для 7 класу збережено основні структурні одиниці програми 2013 року: вступні (2 – повтор і вступ), практичні заняття, узагальнення. Натомість вилучено оглядові уроки. За рахунок змісту скорочено тему «Середньовічне місто»: з двох уроків – до одного, тему «Монгольська навала на Русь. Новгородська боярська республіка. Московська держава. Іван ІІІ» з двох уроків – до одного. Теми «Розвиток техніки та повсякденне життя людини у середні віки», «Житло, одяг, сім’я» – об’єднано зі спорідненими темами.
Змінено теми окремих практичних занять: тему «Походи вікінгів та їх завоювання» – на «Наслідки Хрестових походів»; тему «Християнські храми у житті середньовічних європейців» – на «Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента».
Окремі уроки перенесено в інші теми, зокрема переструктуровано такі уроки: «Франція у ХІ – ХV ст. Філіп ІV Красивий. Столітня війна. І Англія в ХІ – ХV ст. Вільгельм I Завойовник. Генріх ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна троянд»; «Священна Римська імперія, Італія, Іспанія у Середні віки»; «Китай часів династії Тан. Завоювання Китаю монголами. Династія Мін. Досягнення китайської культури»; «Індія. Касти. Індуїзм. Делійський султанат. Досягнення індійської культури».
У процесі планування уроків під час викладання історії України та всесвітньої історії в 7 класах варто звернути увагу на те, що за чинною програмою у деяких темах подається нова послідовність вивчення навчального матеріалу та застосовується проблемно-тематичний принцип його побудови. Вчителю необхідно надавати учням можливість дізнаватися більше про історичні факти, що визначають епоху, є основними, найсуттєвішими та створюють узагальнену картину минулого, формувати в них розуміння історичної хронології, причинно-наслідкових зв’язків, розуміння руху суспільства та історичного прогресу.
Важливим є використання в навчанні учнів картографічних посібників: атласів, контурних карт, настінних карт. Вони допомагають продемонструвати динаміку історичних подій, встановити зв’язок між географічним середовищем та місцем тієї чи іншої історичної події.
Велику роль відіграє позакласна робота, зокрема пошукова й краєзнавча. Перевагою при вивченні місцевої історії є можливість побачити в реальній, а не у відтвореній формі факти, що її ілюструють. Робота в музеях, проведення дослідницької роботи на місцевому матеріалі допоможе навчити учнів навичкам та методиці ідентифікації залишків минулого, аналізу, тлумаченню та визначенню їх місця у більш широкому історичному контексті.
Методичні рекомендації щодо вивчення історії у 2015/2016 навчальному році
Інтернет-ресурси для вчителів історії
Інститут історії Національної Академії наук
України
|
|
Національна бібліотека України
ім. І.І. Вернадського
|
|
Український інститут національної пам’яті
|
|
Сайт, присвячений історії Стародавнього
світу (англомовний)
|
|
Історія Стародавнього Китаю (англомовний
сайт)
|
|
Сім чудес світу
|
|
«Познаємо людину через її історію»
(енциклопедії, довідники, історичні мапи)
|
|
Всесвітня історія в особах
|
|
Електронний підручник з історії
стародавнього світу (Російська Федерація)
|
|
Історичні мапи
|
|
Історична інформація, мапи, цікаві факти
|
|
www.pero-maat.ru
|
Історія Давнього Єгипту
|
Історія Давньої Греції
|
|
www.ancientrome.ru
|
Історія Давнього Риму
|
Антична міфологія
|
|
Єдиний науково-освітній простір вчителів
Російської Федерації
|
|
Я йду на урок історії (методичні розробки та
рекомендації з викладання суспільних дисциплін)
|
|
Матеріали з історії середньовічного міста
|
|
Проект «Бібліотека хрестоносця»
|
|
Он-лайн енциклопедія «Британіка»
|
|
Україномовна версія он-лайн енциклопедія
«Вікіпедія»
|
|
Книги та підручники з історії України та
всесвітньої історії
|
|
Інформація з всесвітньої історії
(англомовний сайт)
|
|
NSTA (Британське наукове співтовариство
вчителів)
|
|
Історія українського козацтва
|
|
Музейний простір України
|
|
Російськомовний переклад офіційного сайту
музею Лувр (Франція, Париж)
|
|
Офіційний сайт музею «Державний Ермітаж»
(Російська Федерація)
|
Інтернет-ресурси для вчителів правознавства
Офіційне інтернет-представництво
Президента України
|
|
Верховна Рада України
|
|
Кабінет Міністрів України
|
|
Конституційний Суд України
|
|
Верховний Суд України
|
|
Вищий Господарський Суд
України
|
|
Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини
|
|
Рада національної безпеки
та оборони України
|
|
Міністерство юстиції України
|
|
Міністерство внутрішніх справ
України
|
|
Міністерство освіти і
науки України
|
|
Вища рада юстиції України
|
|
Генеральна прокуратура України
|
|
Центральна виборча комісія
України
|
|
Національна парламентська
бібліотека України ім. В.І. Вернадського
|
|
Газета Верховної Ради
України «Голос України»
|
|
Газета центральних органів
виконавчої влади України «Урядовий кур’єр»
|
|
Електронна бібліотека з
правознавства
|
|
Центр політико-правових реформ
|
|
Правовий Інтернет – журнал
«UApravo»
|
|
Нормативні акти України –
законодавство для практиків
|
|
Інститут проблем
законодавства ім. Ярослава Мудрого
|
|
Харківська правозахисна
група
|
|
Пенсійна реформа в Україні
|
|
Українська Гельсінська
спілка з прав людини
|
Немає коментарів:
Дописати коментар